Le Livre des Morts au nom de HoCher Jean-Pierre, r-Oudja est vraiment une pièce hors du commun. Il est honteux qu'elle ne soit pas dans un musée.
Papyrus, écrit à l'encre rouge et noire. Datation : période saïte, XXVIe dynastie, Règne de Psammétique II (~ 594-588 av. J.-C)
Originellement, le rouleau de papyrus était protégé dans un tissu.
L = ~17,40 m / H= 30 cm
Ce papyrus est une version du Livre des Morts de la "recension saïte" contenant 192 chapitres, dont les chapitres additionnels. Le texte est en écriture hiératique rétrogade à l'encre noire. Les formules magiques, et les sections importantes quant à elles sont à l'encre rouge afin d'accentuer leur pouvoir. Chaque sort est illustré par une ou plusieurs vignettes.
On compte au moins 227 vignettes, dessinées et peintes en rouge et noir; parmi lesquelles, les scènes du Jugement du mort par Osiris (chapitre 125) et celle de l'au-delà dans les Champs des Roseaux (Chapitre 110) ainsi que le commencement du papyrus, avec une image du dieu Osiris assis sur son trône, la base décorée des sceptres ousekh et ankh sur des paniers neb.
La datation du papyrus
Le Praenomen du roi Psammétique II se trouve dans le nom du propriétaire : Neferibra (Nfr-ỉb-Rʿ), indiquant le règne du Pharaon. Les derniers chapitres du papyrus (163, 164, 165, 162) appartiennent aux chapitres additionnels qui suivent l'ordre standard du chapitrage de la période saïte (A. Wüthrich, Eléments de théologie thébaine : les chapitres supplémentaires du Livre des Morts, Wiesbaden, 2010) soutenant une fois de plus la datation du papyrus.
Le commanditaire
Le nom du défunt est mentionné à de nombreuses reprises dans le texte : Hor-Oudja ( Ḥr-wḏȝ), alias Ankhnef-Neferibra (ʿnḫ n.f-Nfr-ỉb-Rʿ), fils de Pa-sheri-Iah (Pȝ-šrỉ-Ỉʿḥ) et de Ta-sherit-Hor-pa … (?) (Tȝ-šrỉt-Ḥr-pȝ-… (?).
Cependant, cet exemplaire du Livre des Morts a appartenu à une autre personne. Probablement un contemporain de Neb-heb-Hor-Oudja et dont le nom a été systématiquement effacé et remplacé par le nouveau.
Cette affirmation se confirme par l'aspect de l'écriture du nom, l'épaisseur de l'encre et la netteté de la calligraphie diffèrent du reste du texte. Néanmoins, la mention du nom du premier défunt a été laissée, ou oubliée par l'usurpateur au début du Ch. 26, colonne 28.
Le Livre des Morts de la recension saïte
Durant la longue tradition de la production du Livre des Morts, appelation inexacte puisque son nom égyptien est ou Livre pour sortir le Jour, de nombreuses révisions des textes ont pu être observées, principalement dues à l'altération qui résultait de la transmission d'un modèle à l'autre.
Néanmoins il n'existe pas de révisions plus importantes que celle de la recension saïte, appellée ainsi car cette nouvelle version se développe sous la XXVIe dynastie. Les auteurs anonymes de la recension saïte ont canonisé le contenu du Livre des Morts en définissant chaque séquence et vignettes de manière plus rigide.
Thèbes, qui fut le centre du développement religieux dans la composition du Livre des Morts jusqu'à la Troisième Période Intermédiaire et plus tard, a eu un rôle important dans cette révision.
A la fin de la XXVIe dynastie, les individus de haut rang de Thèbes ont accès aux archives et sont alors capables d'équiper leurs tombes de Livre des Morts et autres compositions religieuses. Par leurs compositions, ils rappellent les manuscrits thébains du règne d'Hatshepsout et Thoutmosis III de la XVIIIe dynastie. Cette période était vue par les générations postérieures comme "L'Âge d'or' de l'Egypte pharaonique.
La recension saïte n'a pas seulement revisité les textes et complété ces derniers avec des formules originales thébaines (e.g sort 162,5) mais a aussi codifié la série et la séquence des formules magiques du corpus standard et basé sur le papyrus de Turin d'Inefankh. L'édition a établi une numérotation consécutive de ces sorts et qui deviendra une référence pour les manuscrits de la Basse-Epoque et de la période ptolémaïque.
L'étude de ce papyrus a été exécutée par Monsieur François Herbin, Directeur de recherche au CNRS, Ancien membre scientifique de l'IFAO du Caire (1984-1988), spécialiste de littérature religieuse tardive et de textes magiques et médico-magiques.
The complete Book of the Dead for Hor-Wdja dates back to the Saite period, 26th Dynasty, reign of Psamtek II, circa 594-588 B.C. It is unique and it is a shame he's not in a Museum.
A previously unknown example of the Saite Recension of the Book of the Dead, virtually complete (Length : ~17.40 m. ; Height : 0.3 m) with 192 chapters, the text written in hieratic script using black ink, with spell titles and important sections in red ink to emphasise their significance, each spell illustrated by one or more vignettes, at least 227 vignettes in total, drawn and painted in black and red; with magnificent scenes of the Judgment hall of Osiris (Spell 125) and of the afterlife in the Fields of Reef (Spell 110), and the papyrus starting with a black ink drawing of the god Osiris seated on his throne, of which we see the lower part of his feet and throne, the base decorated with wesekh- and ankh-scepters on neb-baskets.
Originally, the papyrus roll was wrapped in a fabric which covered the circular extremities as well.
In several places, insect activity created holes in the rolled papyrus. This has necessitated ancient repair, and one can notice the presence of rectangular patchwork pieces added on the back of the scroll, clearing the front where the scribe could add the now-missing text. All the affected areas were corrected in Antiquity, save one vignette, where a male deity holds a disc above his head. This has not been completed, the reason being that the text and the illustrations were not done by the same person.
The date of the papyrus
The Praenomen of King Psamtek II is found in the name of the owner of the present papyrus : Neferibra (Nfr-ỉb-Rʿ), indicating a dating to this Pharaoh's reign.
The final chapters of the papyrus (163,164, 165, 162) belong to a set of "additional" chapters that follow a special order pertaining specifically to the Saite Period (A. Wüthrich, Eléments de théologie thébaine: les chapitres supplémentaires du Livre des Morts, Wiesbaden, 2010), further supporting this dating.
The commisionnaire
The name of the deceased for whom the book is dedicated is referred to several times in the text and is Hor-wedja ( Ḥr-wḏȝ), alias Ankhnef-Neferibra (ʿnḫ n.f-Nfr-ỉb-Rʿ), son of Pa-sheri-Iah (Pȝ-šrỉ-Ỉʿḥ) and of Ta-sherit-Hor-pa … (?) (Tȝ-šrỉt-Ḥr-pȝ-… (?).
However, he is not the first owner of this manuscript. The papyrus was first drafted for another person, probably a close contemporary of Neb-heb-Hor-wedja, and whose name has been systematically erased and replaced by the new name; when space allowed it, the latter mentioned his name and filiation as much as possible. It is possible to discern a different hand, in thicker script, where these substitutions or additions have been inserted.
Origins
The Book of the Dead is a misnommer, as the Egyptians named the text Book of Going Forth by Day, a collection of up to 200 magical spells, accompanied by illustrations commonly called vignettes, which the ancient Egyptians placed in their tombs in order to help the deceased pass through the dangers of the Underworld and reach an afterlife of bless in the Fields of Reeds.
Workshops of specialised scribes would prepare the texts and sell them to a prospective owner who would thereafter add his name in the spaces left for the name and titles of the commissioner. An expert draughtsman would add the vignettes.
Spells and incantations were already in use in the Old Kingdom and originated probably in the Predynastic Period. The first occurrence of a complete organised text was in the pyramid of King Wenis, last ruler of the 5th dynasty in about 2345 B.C. and was subsequently called the Pyramid Texts. Exclusively reserved for royalty and great noblemen in this early period, funerary beliefs and practices were democratised in the Middle Kingdom. Now called Coffin Texts, utterances of the Pyramid Texts were painted on wood coffins. From the New Kingdom to the Ptolemaic Period, papyrus became the material of choice and the text was written in a cursive script called hieratic and derived from hieroglyphs. Small at first, the Book of the Dead grew steadily through the New Kingdom to the Third Intermediate Period and the Late Period.
In the 7th-6th century B.C., the 26th dynasty, based in Sais in the Delta, regularised the text, fixing the number of chapters to 192, with formulae consistently ordered and numbered for the first time, in the manner of a modern textual edition. This standardised version became known as the "Saite Recension". More or less the same sequence and selection is found in all Books of the Dead from this time until the Ptolemaic period, although the text did become increasingly abbreviated. Whilst the name "Saite recension" is applied to the Books of the Dead dating from the 26th Dynasty onwards, it is important to note that in fact very few manuscripts can be dated to the Saite Dynasty itself; there are perhaps fewer than twenty surviving 26th Dynasty Books of the Dead, in contrast to some four to five hundred manuscripts dated to the Ptolemaic Period. The present papyrus is part of this so-called Saite Recension.
France, private property of Mr. B.-A, owned in 1952. Ex-collection of Khawam Brothers, Cairo, 1950.
This Book of the Dead comes with an export license from Egypt stamped in 1952.