Les secrets des Pharaons

Sous ce titre un peu raccoleur se cache un bon article de synthèse sur la fonction pharaonique et l'état Égyptien. De plus, il est proposé un diaporama sur l'exposition du même nom ouverte jusqu'en Avril 2005 à l'Institut du Monde Arabe.
Par ailleurs il y a des liens vers d'autres articles parus dans le journal sur l'Égypte Ancienne et moderne.

An article on the pharaonic function and the egyptian state, and an interesting slideshow on pieces coming from the exposition at the Institut du Monde Arabe, Paris.

Hieroglyphics Cracked 1,000 Years Earlier Than Thought

La presse a rapporté les travaux du Dr Okasha El Daly de l'UCL Institute of Archaeology du Petrie Museum concernant l'intérêt que le monde Arabe a porté aux civilisations anciennes, et en particulier à l'ancienne Égypte.
Il semble que certains savants arabes aient très tôt compris la signification phonétique de certains signes et aient découvert la notion de déterminatif. Ils n'ont toutefois pas formalisés leurs découvertes. Un livre de l'auteur paraîtra en Décembre:"The missing millennium: ancient Egypt in Arabic medieval writing".

Dr Okasha El Daly of UCL’s Institute of Archaeology reveals that Arabic scholars not only took a keen interest in ancient Egypt but also correctly interpreted hieroglyphics in the ninth century AD – almost 1,000 years earlier than previously thought. He says:"The most important finding is simply the fact that they were so interested in anything ancient Egyptian that they left behind countless number of studies still in manuscript form waiting serious attention . I only scratched the surface. One minor finding was that they reached a correct understanding of the nature and function of hieroglyphic, that is not to say they understood a whole text in hieroglyphs but they correctly identified the phonetic value of several letters having understood in the first place that these were not just pretty pictures. Moreover, in the case of Ibn Wahishiyah, he understood that some hieroglyphic signs served as what he called " determinatives" which is exactly what we call them in our modern Egyptology studies"

Conférences de l'Auditorium du Louvre (12h30)

Jeudi 2 décembre 2004

La mission du Louvre à Saqqara
par Christiane Ziegler, musée du Louvre

Jeudi 20 janvier 2005

Qantir-Piramesses, capitale et résidence de Ramsès le Grand

par Edgar Pusch, Stadmuseum Hildesheim

Jeudi 3 février 2005

De Tanis à Sân el-Hagar : histoire de la formation d’un tell
par Philippe Brissaud, Mission française des fouilles de Tanis

Jeudi 19 mai 2005
Les origines de la civilisation de Kerma : des premières sociétés sédentaires à l’avènement du royaume de Nubie
par Matthieu Honegger, Institut de préhistoire, université de Neuchâtel

Jeudi 9 juin 2005
Les voisins posthumes du vizir Fefi
par Karol My´ sliwiec, Centre d’archéologie méditerranéenne, université de Varsovie

Original microbrews

La bière est une boisson universelle. Chaque culture ou presque a inventé ses propres mélanges, d'abord à l'échelon familial, puis en grande quantités. L'histoire des brasseries de bière est encore assez mal connu. la plus ancienne trouvée à ce jour se situe en Égypte, à Hiérakonpolis.

Nearly every culture around the world has invented its own local concoction. Historically, brewing was a home-based operation, as part of the preparation of meals. While drinking vessels that probably held beer have been found here and there at archaeological sites around the globe, little physical evidence has been found for large-scale breweries. To be unambiguous, a large-scale brewery site would contain storage vats and fermenting pots much larger than for home use and kilns that could heat large volumes of liquid.
Archaeologists so far haven't unearthed a complete set of evidence. One of the oldest and best-attested potential breweries is at Hierakonpolis in southern Egypt and dates to 5,000 years ago.

9th Congress of Egyptologists, Grenoble 2004

Source: EEF

Le discours de Zahi Hawass, directeur du Service des Antiquités. Il y expose les projets en cours et les nouvelles règles contraignantes imposées aux missions étrangères.

Zahi Hawass' speech to the International congress of the Egyptologists. The projects of the antiquity service, and the rules for foreign missions are exposed.

Site

Et sur ce que pensent les Égyptiens de l'organisation apparemment chaotique du congrès.

And what the egyptian press thinks about the organisation.

Le faucon divin du Ouadi el qouroud. Un exemple de topographie sacrée à la vallée de l'Ouest

Un article très intéressant, présenté au congrès des égyptologistes à Grenoble par Teresa Bedman et Francisco Martín Valentín. Il analyse pourquoi cette vallée distincte de la vallée des rois a été choisie par les souverains à partir de Thoutmosis IV (qui n'y sera pourtant pas enterré) jusqu'à Aÿ. Des motifs religieux et politiques ont guidés ce choix, ainsi que l'existence d'une forme naturelle de la falaise de l'entrée représentant un faucon, symbole solaire par excellence.

Why has the valley of the West been chosen to dig royal tombs and not the valley of the kings? A response in this communication, in French or Spanish.

La stèle du songe de Thoutmosis IV-The dream stela of Thutmosis IV

Source: EEF

Une représentation de la stèle

A representation of the stela.
HERE

Comment était la stèle au XIX éme siècle.

How the stela was in the 19th century
HERE

Traduction française
ICI
English translation by Breasted.

The sothic star theory of the Egyptian calendar

A 1995 thesis by Damien F. Mackey now on line.
"The Aim of This Book Since we have undertaken here to make "a critical evaluation" of Meyer's theory [ie, the Sothis theory], we must take into account any reasonable, dissenting voices from this theory. This book in fact provides us with a golden opportunity to re-assess Egyptian chronology right down to its very foundations! It is appropriate for us then to scrutinise any significant challenges to Meyer's theory, be they old or new, even if only as a means for gauging the sturdiness of what is already standing. A renewed evaluation of the whole Sothic edifice at this point in time, as at any time, can only be healthy for Egyptian studies in general.

Such is the raison d'etre of this book. By subjecting the foundations of conventional Egyptian history to a critical evaluation, we hope to determine whether these foundations are really sound, and ought to be left in place; or are perhaps in need of some repair and renovation (like the Sphinx at present); or may actually be so unfirm and dangerous as to warrant being demolished, in order that reconstruction can be undertaken in the future according to an entirely different blueprint."

Seqenenre Taa II, the violent death of a pharaoh

La mort de ce pharaon sur le champ de bataille est postulée depuis longtemps. Une étude médicale montre que les causes et circonstances de sa mort ne peuvent être déterminés par le seul examen de sa momie.

The hypothesis that Seqenenre Taa II died on the battlefield, and several types of weaponry used in that period have been forwarded as possible agents of his destruction. For instance, the frontotemporal lesions may have been caused by axes, whereas the blunt injury to the nose and right face could result from the impact of a mace. However, although these injuries are generally accepted as being the cause of his death, the precise chronology of their infliction remains a matter of debate.