Tombeau de Néfertiti dans celui de Toutankhamon - Le débat s'enliseEgypt in denial as reports leak out that radar survey found no secret Tutankhamun tomb chambers

Photo : MSA

La conférence sur la tombe de Toutankhamon et la possibilité qu'elle cache celle de la reine Nefertiti s'est terminée dimanche 8 mai sur une querelle d'égyptologues. Il faut résumer clairement la situation : les résultats des études radar menées par le japonais Watanabe et celles conduites (à l'aide d'un matériel plus moderne) par une équipe de National Geographic sont contradictoires. Le premier voit une cavité (et même des restes organiques) là où la seconde ne voit rien du tout !
Le troisième jour de la conférence a donné lieu a une série de passes d'armes, sur fond de rancoeur, entre deux anciens ministres des antiquités, Zahi Hawass d'un côté, qui martelait que tout cela n'était que théories vaseuses soutenues par des arguments pseudo scientifiques et de l'autre côté Mamdouh Eldamaty qui a affolé la presse mondiale par ses déclarations ("90% de chances qu'il y ait quelque chose"). Après avoir soutenu que "aucune découverte n'a jamais été faite par radar" et que les résultats des études étaient négatifs ("il n'y a rien ici"), Hawass a conclu en accusant son successeur Eldamaty d'avoir voulu secrètement forer les murs de la tombe du roi afin d'y introduire une micro caméra, provoquant la colère de l'intéressé.
Mauvaise journée aussi pour l'égyptologue britannique Nicholas Reeves qui s'est non seulement fait attaquer sur sa théorie des salles cachées dans la tombe mais aussi sur son attribution du masque d'or de Toutankhamon à Néfertiti : Christian Eckmann, qui a récemment réparé le masque après l'affaire de la barbe recollée à l'epoxy, a clairement démaonté les arguments de Reeves. Et pour finir, trois éminentes égyptologues, Friedericke Seyfried (musée de Berlin), Gabi Pieke (musée de Mannheim) et Regine Schultz (musée d'Hildesheim) ont clairement démontré que Reeves se trompait dans son analyse des représentations dans le cortège funéraire de la tombe royale, lorsqu'il voit dans le défunt osirifié la reine Néfertiti et dans le roi qui pratique l'ouverture de la bouche, Toutankhamon.
L'actuel ministre, Khaled el-Enany, a sagement choisi de botter en touche en proposant la création d'un nouveau comité chargé de continuer les explorations non invasives dans les mois qui viennent.
Il semble bien que la "découverte archéologique du XXIe siècle" qu'on nous avait plus ou moins promise s'éloigne encore un peu plus...

In Egypt, debate rages over scans of King Tut's Tomb. On the third and final day of the Second Annual Tutankhamun Grand Egyptian Museum Conference in Cairo, more than a hundred people watched two former government ministers (Zahi Hawass and Mahmdou Eldamaty) sit onstage and angrily accuse each other of trying to drill holes into World Heritage Sites without proper permission. After months of speculation about the possibility of hidden chambers in the tomb, officials revealed another surprise: that two different radar scans of King Tut’s burial chamber have resulted in contradictory conclusions. “If there is any masonry or partition wall, the radar signal should show an image,” Hawass said. “We don’t have this, which means there is nothing there.” Then he promptly gave the media business something to publish by accusing Eldamaty of secretly submitting paperwork to the authorities in order to drill a hole in Tut’s tomb and insert a fiber-optic camera. Nick remained heroically composed under questioning even though Christian Eckmann offered a fairly comprehensive dismantling of the theory of the mask belonging originally to Nefertiti. Nick then faced the most effective challenge on his interpretation of the iconography from three curators specialising in art-history: Dr Friedericke Seyfried, Berlin Neues Museum, Dr Gabi Pieke of Mannheim Museum, and Dr Regine Schultz of Hildesheim Museum, who challenged his identification of the Osiris figure as Nefertiti (Regine) and the conductor of the funerary service as Tutankhamun (Gabi), and the mask identity (Friederike).
Khaled El-Enany, the minister of antiquities, finaly called for the formation of a committee to decide the next step, which will likely include further examination by radar and other high-tech methods.
Still, all the brave talk of science couldn’t quite hide the range of eternal human qualities that were on display in the lecture halls: curiosity and stubbornness, pride and ambition, companionship and distrust.
It seems more and more likely that "the archeological discovery of the XXIst century" will not occur...

Quatre nouvelles tombes ouvertes à Louxor + trois à Saqqara + une pyramideFour new tombs have been opened in Luxor and three more at Saqqara plus a pyramid

Photos : MSA et Thierry Benderitter

Plusieurs nouvelles tombes ont été ouvertes au public à Louxor.
Tout d'abord la tombe TT110 de Djehouty, Intendant Royal sous les règnes d'Hatchepsout puis de Thoutmosis III, qui se trouve dans la nécropole des nobles à Gournah. Depuis 2012, elle était restaurée par une équipe américaine de l'ARCE. On a beaucoup parlé d'elle en 2015 : lors du nettoyage de la cour, deux nouvelles tombes avaient été découvertes (voir Newsletter mars 2015).
Par ailleurs, trois caveaux de Deir el-Medineh sont également ouvertes : TT 218 (Amenakht), TT 219 (Nebenmaât) et TT220 (Khaemteri). Ces trois personnages, "Serviteurs dans la place de vérité" sous Ramsès II, appartiennent à la même famille, leurs chapelles sont groupées (elles ne sont pas visitables), tandis que leurs caveaux ont une entrée commune (cf photo ci-contre et plan Porter & Moss) et sont interconnectés.

Trois tombes ouvrent aussi à Saqqara à partir du 26 mai : les mastabas d'Ankhmahor et de Nefer-seshem-Ptah ainsi que la tombe de Netcherouymes (tombe Bubasteion I.16 dans la classification d’Alain Zivie).

Enfin, toujours à Saqqara la pyramide d'Ounas (dernier roi de la Ve dynastie), première des pyramides à textes, ouvre de nouveau au public après 20 ans de fermeture.


Minister of Antiquities Dr. Khaled El-Enany has opened new tombs to the public. The newly opened tombs include TT 110 of Djehuty; the Royal Butler under the reign of both Hatshepsut and Tuthmosis III, which is located at Sheikh Abdel Qurna Area, on Luxor west bank. The tomb became famous in 2015 when the ARCE team working in its court unearthed not one but two new tombs (see Newsletter March 2015).
The other three tombs are located at Deir El-Medina and belong to Amenakht (TT 218); Nebenmaat (TT 219) and Khaemteri (TT 220) who held the same title: "Servant in the Place of Truth" during the reign of King Ramsess II. The tombs share the same entrance (see picture opposite and plan Porter & Moss), corridor and ante-chamber which are branched out into three burial chambers with a mud brick chapel in each. The three surface chapels remain closed.

Minister of Antiquities Dr. Khaled El-Enany has also opened the Pyramid of Unas (after 20-year closure) and three ancient tombs: Ankh-Mahor, Nefer-Seshem-Ptah and Netjerwymes (tomb Bubasteion 1.16) from the Old and New Kingdoms in Saqqara necropolis.

Une momie d'importance retrouvée dans la nécropole d'AssouanA Burial of a prominent 12th Dynasty Lady uncovered

Photo : MSA

La mission espagnole de l'université de Jaen, dirigée par Alejandro Jiménez-Serrano, travaille depuis 2008 dans la nécropole de Qubbet el Hawa à Assouan. Elle vient d'y découvrir la momie de la dame Sattjeni, personnage historiquement important de la XIIe dynastie. En effet, Sattjeni est la sœur du nomarque Sarenpout 2 - qui possède la plus belle tombe de la nécropole - et la mère de Heqa-Ib III et d'Ameny-Seneb, deux personnages importants sous le règne d'Amenemhat III (±1800-1775 avant J.C.). Après le décès de tous les membres masculins de sa famille, elle devient l'héritière des droits dynastiques sur le nome d'Éléphantine.

Within the framework of the excavation works performed by Jaén University – Spain, directed by Alejandro Jimémez-Serrano, in the necropolis of Qubbet el-Hawa (West Aswan) , a burial of a lady called Sattjeni from the 12th Dynasty (Middle Kingdom) buried inside two wooden coffins was uncovered. Dr. Jimémez explained that Lady Sattjeni was a key figure of the local dynasty. She was the daughter of the nomarch Sarenput 2 - the owner of the finest and largest tomb at Qubbet el-Hawa - and the mother of Heqa-Ib III and Ameny-Seneb, two of the highest authorities of Elephantine under the reign of Amenemhat III, around 1800-1775 BCE. After the death of all the male members of her family, she was the unique holder of the dynastic rights in the government of Elephantine.
The body was originally wrapped in linen and deposited in two wooden coffins made of Lebanon cedar.

Tatouages symboliques sur une momie de Deir el-MedinehEgyptian Mummy's Symbolic Tattoos Are 1st of Their Kind

Photo : Ann Austin

La bioarchéologue Ann Austin, de l'université de Stanford examine des momies du site de Deir el-Medineh pour le compte de l'IFAO. Elle vient de découvrir la momie d'une femme dont ce qui reste du corps est couvert de tatouages symboliques, les plus anciens jamais retrouvés sur une momie de la période dynastique. Après un traitement informatique, la peau momifiée a pu être "déroulée", révélant des fleurs de lotus, des yeux oudjat, des piliers nefer et de nombreux symboles hathoriques, par exemple deux vaches portant un collier menat qui se font face. Tous ces tatouages se trouvent à des endroits visibles, non cachés par sa robe. Cette femme incarnait la déesse Hathor, et ses mouvements des bras, ses dances, mettaient également en mouvement la déesse, lui donnant vie. Les yeux oudjat étaient placés sur son cou, ses épaules et son dos, donc visibles quel que soit l'angle sous lequel on la regardait.
Il s'agit d'authentiques tatouages et non de peintures ; leur réalisation a du demander énormément de temps et engendrer de grandes souffrances, prouvant l'importance qu'elle et l'entourage y attachaient.

Bioarchaeologist Anne Austin of Stanford University in California, working on the site of Deir el-Medina for the IFAO, discovered a mummy which was heavily tattooed with sacred symbols, which may have served to advertise and enhance the religious powers of the woman who received them. The newly reported tattoos are the first on a mummy from dynastic Egypt to show actual objects, among them lotus blossoms on the mummy’s hips, cows on her arm and baboons on her neck. Just a few other ancient Egyptian mummies sport tattoos, and those are merely patterns of dots or dashes. Especially prominent among the new tattoos are wadjet eyes that adorn the mummy’s neck, shoulders and back: “Any angle that you look at this woman, you see a pair of divine eyes looking back at you,” Austin said.
Austin also argues that the scale of the designs, many of them in places out of the woman’s reach, implies that they were more than simple adornment, and she adds that the application of the tattoos “would’ve been very time consuming, and in some areas of the body, extremely painful”. That the woman subjected herself to the needle so often shows “not only her belief in their importance, but others around her as well”.

Un temple de Nectanebo sur le site de MatariyaRuins unearthed suggest existence of 30th Dynasty King Nactanebo I temple in Cairo

Photo : MSA

Des restes d'un temple de Nectanebo I (380-363 av. J.-C.) ont été retrouvés sur le site du temple d'Héliopolis (banlieu du Caire). Parmi les blocs retrouvés, certains appartiennent à un mur bas et portent des représentations de génies-Nil. Une série de blocs montre aussi la procession d'entités représentant le 6e nome de Haute Égypte.

The German Archaeological Mission to Matariya discovered new evidence for a sanctuary of Nectanebo I (380-363 BC) in the temple precinct of Heliopolis. The team discovered a number of limestone and sandstone blocks as well as columns and painted reliefs inscribed with scenes depicting King Nectanebo I. A lower wall of black basalt was also found along with an eastern temple gate constructed with brown silicified sandstone and decorated with inscriptions and ritual scenes. Furthermore, evidence for the representation of geographical processions consisting of Nile gods with accompanying texts were found. A group of basalt slabs shows the geographical procession of the 6th nome of Upper Egypt.

La digitalisation de la tombe de Séthy IScanning of the tomb of Sethy I

Photo: Factum Arte

Une équipe espagnole de la société Factum Arte a commencé à scanner les parois de la tombe de Séthy I dans le but d'en construire une réplique à l'identique. Rappelons que Factum Arte a déjà fait de même pour la tombe de Toutankhamon. La tombe factice devrait être placée près de la réplique de cette dernière, à l'entrée de la Vallée des Rois. La tombe de Séthy étant beaucoup plus grande que celle de Toutankhamon, on se demande combien de temps va prendre ce travail.

Work has started on the 3D recording of the tomb of Seti I. Almost exactly 16 years after the first 3D scanning was successfully carried out in this tomb Carlos Bayod is back, with a new scanning system recording the same panel in the Hall of Beauties that was the last piece scanned in 2001.

Découverte d'un nilomètre dans le DeltaAncient Device for Determining Taxes Discovered in Egypt

Photo : Greg Bondar

Un nilomètre a été retrouvé sur le site de Thmuis, dans le Delta, une découverte rare. Il date de l'époque ptolémaïque et faisait partie d'un complexe cultuel. Le puits, de 2,4 m de diamètre, est constitué de blocs de calcaire et il est associé à un escalier.
Les crues du Nil sont variables et on estime qu'une année sur 5 la crue est trop haute ou trop basse, l'idéal étant une crue de 7 coudées (± 3,5 m). Le nilomètre avait une fonction d'information et constituait un moyen de fixer les impôts.
Par ailleurs, la découverte montre que, au 3e siècle avant J.C., une branche du Nil coulait à cet endroit tandis qu'elle quittait Mendès, toute proche, qui va décliner inexorablement ; cette nouvelle branche s'est asséchée elle aussi et de nos jours, c'est la ville d'el-Mansoura qui se trouve au bord du fleuve.

American and Egyptian archaeologists have discovered a rare structure called a nilometer in the ruins of the ancient city of Thmuis in Egypt’s Delta region. Likely constructed during the third century B.C., the nilometer was used for roughly a thousand years to calculate the water level of the river during the annual flooding of the Nile. Fewer than two dozen of the devices are known to exist. It was probably originally located within a temple complex. The volume of the yearly Nile flood varied widely: it’s estimated that the flooding was either inadequate or excessive roughly once every five years during the pharaonic period. The nilometer acted as a Water Gauge and Tax Table: If the water level indicated there would be a strong harvest, taxes would be higher. Seven cubits—roughly 10 feet (3.04 meters)—was the optimum height for prosperity.
Made from large limestone blocks, the nilometer was a circular well roughly eight feet (2.4 meters) in diameter with a staircase leading down into its interior.
In antiquity there were at least seven branches of the Nile, while today there are only three. As some channels of the river dried up or shifted course, the locations of human settlements also changed to follow the Nile. The rise of Thmuis, located roughly half a kilometer south of ancient Mendes, appears to have arisen to accommodate the changing course of the Nile. Today the Nile has shifted yet again. The largest city in the region is now El Mansoura, situated on the banks of the Nile, while Thmuis has dwindled to a small village.