KV 64 LA

Bien sûr, c'est

nouvelle du mois : une nouvelle tombe a été découverte dans la Vallée des Rois et identifiée par le numéro KV64.
La découverte date en fait d'un an en arrière, très précisément le 25 janvier 2011 par la mission Suisse de l'université de Bâle, dirigée par Mme Elina Paulin-Grothe, assistée de Mme Susanne Bikel. Le puits funéraire a été trouvé à moins de 2m de l'excavation KV40 que fouillait l'équipe et baptisé dans un premier temps 40b. Vu le contexte politique à l'époque, une porte de fer a été immédiatement posée sur l'ouverture, et la nouvelle a été tenue secrète jusqu'à ce jour.

Il s'agit d'une sépulture de petite taille, qui a connu deux propriétaires successifs, l'un à la XVIIIe dynastie (15e siècle avant J.C.), l'autre à la XXIIe (9e siècle avant J.C.). Le puits est profond de 2,50m donne sur une ouverture latérale donnant sur une pièce unique de 4 X 2,4m, grossièrement taillée et anépigraphe, remplie de débris jusqu'à 0,80m du plafond. Un grand cercueil en bois noirci, inscrit de grands hiéroglyphes jaunes, se trouvait dans l'angle nord, ainsi qu'une petite stèle en bois aux couleurs vives ; les deux artefacts sont de la XXIIe dynastie.
Stèle et cercueil appartiennent à une femme du nom de Nehemes-Bastet ( vue Zeit) qui porte le titre de chanteuse d'Amon (rappelons qu'il s'agit essentiellement d'un titre honorifique), et qui est la fille d'un prêtre d'Amon.
Des fragments divers indiquent que, sous les débris encore à déblayer, se trouve une autre couche datant de la XVIIIe dynastie.
Naturellement le buzz s'est mis en route pour en savoir plus sur le personnage, et ses éventuelles relations avec la famille royale. Dans l'hypothèse où elle n'en aurait pas, nous serions en présence de la seule tombe de femme non royale de toute la vallée.
Le cercueil a été ouvert, en présence des autorités égyptiennes, et contenait bien la momie intacte de la dame ("joliment bandelettée", dit Mme Bickel).
Nous en saurons probablement plus dans les semaines ou mois à venir.

Of course, this is THE news of the month: a new tomb has been discovered in the Valley of the Kings and has been identified by the number KV64.
The discovery was actually made one year ago, very precisely January 25th, 2011, by the Switzerland mission of the university of Basel, controlled by Mrs. Elina Paulin-Grothe, attended of Mrs. Susanne Bikel. Because this structure is so close to KV40 (2 metres) and as it was impossible to know whether it was just a short unfinished shaft or a real tomb, it was given the temporary number 40b. This number has now been replaced with the final designated one of KV64. Due to the political context at the time, an iron door was immediately placed on top of the opening, and the news was kept secret until now.

It represents a small tomb, which knew two successive owners, one of the XVIIIth Dynasty (15th century B.C.), the other of the XXIIth (9th century B.C.). The shaft is 2.50m deep, measuring approx. 1.10 x 1.60m, giving access, via a lateral opening, to a unique chamber of 4 x 2.4m, crudely cut and uninscribed, filled with debris to about 0.80m from the ceiling. A large coffin in black wood, inscribed with large yellow hieroglyphs, was in the north corner, as well as a small wooden stela with very bright colours; the two artifacts are of the XXIIth Dynasty.
The stela and coffin belong to a woman with the name of Nehemes-Bastet (see Zeit) who carried the title of chantress of Amon (it should be remembered that this is essentially about an honorary title), and that she was the daughter of a priest of Amon.
Diverse fragments indicate that the area under them, which still requires clearing, is another layer dating from the XVIIIth dynasty.
Naturally the buzz got under way to know more about the character, and her possible relations with the royal family. In a hypothesis where she would not have any connection, we would be in presence of the only tomb of a non-royal woman in the whole valley.
The coffin was opened, in the presence of Egyptian authority, and it contained the intact mummy of the lady, who measured about 1.55m ("carefully wrapped", said Mrs. Bickel).
More will probably be known in the weeks or months to come.

 Why scarab beetles dance on a ball of dung 

On sait le rôle extraordinaire que les Égyptiens ont attribué au scarabée dans le devenir solaire : l'insecte pousse devant lui une boule de crotte qui lui sert de réserve de nourriture et de lieu de ponte : pour les anciens, voir les petits scarabées sortir de cette boule sombre était un symbole majeur de renaissance, et l'animal a pris la place que l'on sait.
De plus, le scarabée monte sur la boule de crotte et semble danser avant de la pousser devant lui. Il ne s'agit pas d'une danse au soleil mais bien de s'orienter et de cheminer selon une ligne droite.
Faire une belle boulette d'excréments est difficile et prend du temps. L'insecte a donc intérêt à la préserver des convoitises de ses congénères et donc à s'éloigner le plus loin et le plus vite possible de l'endroit où il l'a confectionnée. Il ne danse pas sur la boule, il tourne à son sommet jusqu'à ce qu'il ait repéré une zone qui lui semble propice pour faire disparaître la boulette sous terre et la manger et avoir déterminé le plus court chemin pour s'y rendre : la ligne droite.
Je ne sais pas si les anciens avaient fait cette constatation, mais elle n'aurait pû que renforcer leurs convictions : le scarabée ne dévie jamais du doit chemin menant à la renaissance solaire matinale.

The extraordinary role which the Egyptians attributed to to the scarab beetle in the solar future is well known: the bug pushes in front of him a ball of dung which serves as a reserve of food and place for laying eggs: for the ancients to see the small beetles coming out of this dark ball was a major symbol of rebirth, and the creature took on the position which one knows.
Furthermore, the scarab goes on top of the ball of dung and seems to dance before pushing it in front of him. It is not a matter of a dance to the sun, but about orientating itself in order to turn or walk in a straight line.
It is unknown if the ancients had made this observation, but it would not have stopped the reinforcement of their convictions: the scarab never deviates from its path leading to the early solar rebirth.

 Heritage at what cost? 

Al Ahram publie une longue interview du nouveau ministre des antiquités, Mohammed Ibrahim. On y découvre sa carrière et, fait intéressant pour les francophones, qu'il a passé sa thèse à Lyon. Il parle très bien le Français.
Pour réaliser ses objectifs, il se heurte au problème majeur du manque d'argent : le SCA - dont il n'a pas encore défini la place dans son nouvel organigramme - est très endetté et les touristes, unique source de revenus, font cruellement défaut depuis la révolution. Alors, il paieront plus cher les visites des monuments : je crois comprendre 100 £ par site (contre 1£ pour un Égyptien) mais ce n'est pas très clair. De plus, il compte faire contribuer encore plus les missions étrangères, notamment en leur demandant une plus grande prise en charge des jeunes égyptologues égyptiens.

Al Ahram published a long interview with the new minister of antiquities, Mohammed Ibrahim. Here was discovered his career, and interestingly, for French-speaking people, was the fact that he earned a diploma and doctorate in Egyptology from Lyons University. He speaks French very well.
To achieve his objectives, he came up against the major problem of the lack of money: the SCA - of which he didn't define the place again in his new organisation chart - is very indebted and the tourists, the unique source of income, are sorely lacking since the revolution. Thus, they will pay much more to the visit the monuments: It is understood that it will be 100LE for a foreigner for each of the monument (against 1LE for an Egyptian) but it is not very clear. Besides, he intends to make foreign missions contribute more, in particular by asking them for a bigger coverage of young Egyptian Egyptologists.

 INTERNATIONAL CONGRESS TO BE HELD IN ALEXANDRIA IN 2013 

La date et le lieu du prochain congrès international d'égyptologie vient d'être révélé par l'Association Internationale des Égyptologues : du 13 au 20 Septembre 2013, au Centre Calligraphique d'Alexandrie, sous la responsabilité de Ahmed Mansour, directeur du centre. Rappelons que le congrès devait se dérouler cette année, mais qu'il dû être reporté.

Last year, the changes in Egypt made it impossible for the Egyptian organisers to continue their plans for the International Congress of Egyptologists, which had been scheduled for September 2012 in Cairo. The next Congress will be held at the Calligraphy Centre in Alexandria, under the direction of Ahmed Mansour, Deputy Director of the Centre. The schedule has been set preliminarily for Friday, September 13, to Friday, September 20.

 Publications "Le Livre de l'Amdouat du papyrus T.71 de Leyde"Papyrus de Nebseny (BM EA 9900)

Claude Carrier poursuit ses excellentes publications de textes aux éditions Cybèle.
•  Dans la série MELCHAT (Moyen Égyptien. Le Langage et la Culture des Hiéroglyphes ; Analyse et Traduction) vient de paraître le tome 18 :

. Il propose une traduction avec translittération des Heures 9, 10, 11 et 12 de la version dite longue et les 12 heures de la version courte. Il est agrémenté par la reproduction en couleur des planches princeps.
•  Le volume III de la série de papyrus du Livre des Morts est consacré au

, daté du début de la XVIIIe dynastie. Outre la traduction, des annexes sont consacrées à des schémas montrant la disposition des chapitres sur le papyrus, et une reproduction en fac-similé de 55 chapitres (sur 89).

Claude Carrier pursues his excellent publications of texts in the Cybele editions.

• In the MELCHAT series (Moyen Égyptien. Le Langage et la Culture des Hiéroglyphes ; Analyse et Traduction) has just appeared volume 18: "Le Livre de l'Amdouat du papyrus T.71 de Leyde"

(The Book of the Amduat of papyrus T.71 of Leyde). He proposes a translation with transliteration of hours 9, 10, 11 and 12 of the so-called long version and hour 12 in the short version. It is decorated with reproductions in colour of the principle plates.
• Volume III of the set of papyrus from the Book of the Dead is dedicated to the Papyrus of Nebseny (BM EA9900), dated from the beginning of the XVIIIth Dynasty. Besides the translation, some appendices are dedicated to diagrams showing the arrangement of the chapters on the papyrus, and a reproduction in facsimile of 55 chapters (of 89).

 Crocodiles Museum to open in Aswan by end of January 

Après 3 ans de travail, le musée du crocodile devrait ouvrir fin janvier en Assouan. Outre des animaux momifiés de différentes tailles, il comportera des objets en rapport avec le culte de ces animaux, et notamment du dieu Sobek.

After 3 years of work, the museum of the crocodile should open at the end of January in Asswan. Besides mummified animals of different sizes, it will include some objects appropriate to the cult of these animals, notably of the god Sobek.

 Failed treasury auction portends Egyptian disaster 

/ Source : Jan Bailey, EEF

Il ne s'agit pas d'un article à proprement parler égyptologique, mais un excellent résumé de la situation actuelle de l'Égypte, qui corrobore les renseignements fournis par les personnes sur place. Un désastre est en train de se dérouler sous nos yeux impuissants. La situation économique du pays est si mauvaise que, très bientôt, il ne pourra plus payer ses importations de nourriture, or 50% de ce que mangent les Égyptiens, et notamment le blé, est importé.
Avec la faim, la vraie révolution va commencer. Si on ajoute 3/4 d'islamistes dans l'assemblée et un taux d'analphabétisme élevé, tout semble en place pour un retour de l'obscurantisme. Espérons que les colosses de Memnon ne seront pas les prochains Bouddhas de Bamiyan.

This is not strictly speaking about an Egyptological article, but an excellent summary of the present situation of Egypt, which corroborates information provided there by the people. A disaster is taking place under our impotent eyes. The economic situation of the country is so bad that, very soon, it won't be able to pay anymore for its imports of food, however 50% of that which the Egyptians eat, and notably wheat, is imported.
With the hunger, the true revolution is going to begin. If one adds 3/4 of Islamists in the assembly and an elevated illiteracy rate, everything seems in place for a return of obscurantism (a policy of withholding information from the public). Let us hope that the giants of Memnon won't be the next Buddhas of Bamiyan.

 Foodstuff placement in ibis mummies and the role of viscera in embalming 

Le repas pris par les ibis avant leur sacrifice et leur momification était replacé par les embaumeurs dans leur cavité abdominale, après que les viscères aient été retirés. Ceci veut dire, d'une part, que l'oiseau devait disposer de réserves de nourriture pour l'au-delà - auquel il avait donc accès - et que, d'autre part, ses viscères étaient censés fonctionner à nouveau.
L'ibis n'étant pas, à ma connaissance, consommé par les Égyptiens, c'est peut-être son rôle en tant qu'avatar de Thot qui lui a valu ce traitement de faveur, mais c'est une hypothèse personnelle.

Recent excavation of a mummified ibis, in whose bill were found numerous snails, and the 2010 radiological study of ibis mummies from Yale's Peabody Museum drew attention to the presence of bird foodstuffs intentionally placed inside mummified ibises following evisceration. The foodstuff packing in the Peabody's ibises was likely contained within the birds' own viscera. Radiographs of a hatchling ibis mummy at McGill's Redpath Museum demonstrated similar placement of foodstuffs within the eviscerated body cavity. This pattern of ibis evisceration, with the previously unreported practice of foodstuff packing, suggests the provision of an afterlife food source to the bird. These findings lend support to the idea that the viscera of ibises, and humans alike, were meant to continue their living function in the afterlife. Given that organs of digestion and respiration were specifically preserved and retained within, or in conjunction with, human mummies, the implication is that animals were also treated with similar respect and care, and the crucial role of the viscera was recognised.

 Egypte ancienne : quand les trésoriers étaient chefs d’expéditions…. 

Un entretien avec Pierre Tallet (Université de la Sorbonne, Paris) sur le rôle très important des trésoriers dans l'administration de l'Égypte ancienne. Ce personnage est appelé, tantôt

"le directeur de la double maison de l’argent"

ou, au Moyen Empire,

"directeur des choses scellées"

. Homme de pouvoir, il est à la tête d'une nombreuse administration. Son rôle est de faire en sorte que les moyens ne manquent pas pour que la volonté du pharaon puisse être exécutée. Il a aussi un autre rôle, inattendu : c'est à lui que revient l'organisation des expéditions lointaines, notamment vers les carrières.

An interview with Pierre Tallet (University of the Sorbonne, Paris) on the very important role of the treasurers in the administration of Ancient Egypt. This character is sometimes called "the director of the double house of silver" or, to the Middle Kingdom, "director of sealed things". As a man of power, he was at the head of a large administration. His role was to make it sure that the means don't miss, so that the Pharaoh's will can be executed. He also has another unexpected role: it is his responsibility for the organisation of the distant expeditions, in particular towards quarries.

 A Symposium on Haremhab: General and King of Egypt 

/ Source : François Tonic, forum Thotweb

Un symposium a été organisé le 5 mai 2011 par le Metropolitan Museum of Arts sur le thème : "Horemheb : General and King of Egypt". Il a été filmé, et l'intégralité (3h38 !) est disponible sur youtube. En Anglais seulement...

The Department of Egyptian Art, The Metropolitan Museum of Art presents A Symposium on Haremhab: General and King of Egypt, held May 5, 2011. Video entirely available for free on youtube (3:38h).